Haderslev Kommune

Hvad har Tørning Mølle med høj begavelse at gøre? Ret meget i dag!

I dag tog jeg nemlig vejen dertil for at mødes med skoleledere (og nogle få fra dagtilbudsområdet) fra hele Haderslev Kommune. Her havde vi de højtbegavede på dagsordenen, og dækkede blandt andet:

– Hvad er høj begavelse
– Hvad skal skolerne fra 2024/25 for ift screening (og et lille sneak peak på tjeklisterne!)
– Asynkron udvikling af intellekt, følelse og eksekutive funktioner
– Fællesskaber og muligheder for at finde spejling
– En smule om den differentierede undervisning (herunder hvordan man nemt kan få sparring fra en måske uventet kant)
– Skole/hjem-samarbejdet
– Organisatoriske tiltag med forskellige ressourcetræk
– Særlige opmærksomheder ift ledelsesopgaven der ligger i den kommende tid

Omgivelserne var smukke, selskabet var imødekommende, atmosfæren var varm, og der var en sund nysgerrighed hos de fremmødte.

Skal jeg også besøge jer? Find mere information om, hvad jeg blandt andet tilbyder lige her: https://www.deafranck.dk/foredrag/

WISC-V og reliabilitet

Mere om WISC-V!

I har fået mulighed for at stille spørgsmål til mig om WISC-V, og her kommer endnu et svar. Spørgsmålet går på WISC-Vs validitet.

Validitet handler om, hvor godt et testinstrument måler det, det er beregnet til at måle. I forhold til WISC-V vil det sige hvor nøjagtigt testen måler et barns kognitive evner eller intellektuelle kapacitet. Hvis en test har høj validitet, betyder det, at resultaterne i høj grad afspejler det specifikke koncept eller den evne, som testen sigter mod at vurdere. For eksempel, i tilfældet med WISC-V, skulle en høj validitet indikere, at testen med høj nøjagtighed måler de aspekter af barnets intelligens, som den hævder at måle.

WISC-V er en væsentligt opdateret version af WISC-IV, og den har i forbindelse med opgraderingen gennemgået en større statistisk gennemarbejdning. Den er den mest velrenomerede test til børn i skolealderen – MEN det er vigtigt at være bevidst om, at trods WISC-Vs stærke afsæt, så kan forskellige faktorer potentielt påvirke resultaternes nøjagtighed eller gyldighed:

– Hvis et barn er svært påvirket af fysiske eller psykiske forhold på dagen for undersøgelsen, så kan det spille ind på resultatet. Et barn der er angst i testsituationen, stresset, træt, sulten, eller syg vil muligvis ikke præstere optimalt. Det er altid godt at forberede sig med f.eks. en god nats søvn og et godt måltid mad, før man skal præstere. Er barnet i dårlig trivsel kan en testning imidlertid være behøvet for at kortlægge en optimal vej videre. Ved mistrivsel eller andre psykiske forhold er relationen til psykologen vigtig for at skabe tilstrækkelig tryghed og ro til at barnet kan præstere bedst muligt.

– En god kemi mellem barnet og psykologen kan bidrage positivt til barnets præstation. Omvendt kan dårlig kemi eller manglende tillid skabe en udfordrende situation, hvor barnet ikke føler sig tryg nok til at yde sit bedste.

– Børns baggrund og erfaringer kan påvirke, hvordan de forstår og reagerer på bestemte typer af opgaver eller spørgsmål. Kulturelle forskelle, sprogbarrierer eller manglende erfaring med en struktureret testsituation kan muligvis påvirke resultaterne.

– Nogen gange kan en WISC-V godt vise for høj en score. Nogle af delprøverne er “multiple choise”, og det hænder, at et barn er heldig at gætte korrekt. Det kan give en forhøjet score i en delprøve og påvirke et indeks. Er det en af de delprøver, som indgår i totalIQ’en (som hedder HIK), så kan det trække misvisende opad. Det modsatte kan imidlertid også gøre sig gældende, nemlig at barnet scorer misvisende lavt, fordi det ikke tager stilling til opgaverne i delprøven, bliver impulsiv ved besvarelse, afledes af noget andet, eller simpelthen ikke er fokuseret, interesseret eller engageret.

– Selvom WISC-V er skabt til at være en valid test, er den ikke ufejlbarlig. Resultaterne skal tolkes med omhu og altid ses i sammenhæng med den øvrige viden, man opnår om barnet ved den indledende samtale eller gennem andre informationskilder.

Den kompetente testpsykolog vil tage højde for eventuelle eksterne faktorer, der kan have påvirket barnets præstation, og bruge resultaterne som en del af en større vurdering af barnets behov og evner. Ingen test kan stå alene!

Vil du læse mere, så kig på min hjemmeside i undermenuen til WISC-V. Der er forklaringer af alle de primære indekser:

www.deafranck.dk

Svar på spørgsmål om forskelle

I har fået mulighed for at stille spørgsmål til WISC, og dem vil jeg besvare i de kommende opslag. I dag kommer endnu et svar.

I dag vil jeg svare på, om man kan score højt på kun et enkelt punkt i en WISC, og hvilken betydning det kan have for barnet.

Man kan godt score højt i ét indeks i en WISC, og generelt kan man sige, at jo større forskelle der er på de forskellige indekser, jo mere kringlet bliver det at forstå og møde barnet i hverdagen.

Når man laver en WISC-testning, så kommer der ikke bare en IQ ud. Der kommer en lang række indekser, som hver består af mindst 2 delprøver. Der kan også være forskel i de delprøver, der bruges til at udregne et indeks med. Når man kigger på totaltallet (som i en WISC forkortes “HIK”), så er det vigtigt samtidigt at have øje for de udsving, der kan være mellem indekserne, der ligger under totaltallet, og mellem delprøverne der udgør hvert indeks.

WISC-V er den nyeste version af WISC-testen, og den er baseret på en masse herlig statistik. Når man har fået foretaget en WISC på sit barn, vil jeg altid anbefale, at man spørger nysgerrigt ind til udsvingene, for disse viser rigtig meget omkring, hvordan barnet tilgår læring, viden og forstår.

Man kan godt ligge meget højt i f.eks. Verbal Forståelse og gennemsnitligt i de øvrige indekser. Det kommer til udtryk som det der mest af alt ligner “et klogt barn”.

Man kan godt ligge meget højt i Ræsonnering og gennemsnitligt i de øvrige indekser. Det kan komme til udtryk som “den innovative problemknuser”.

Man kan godt ligge meget højt i Forarbejdningshastighed og gennemsnitligt i de øvrige indekser. Det kan komme til udtryk i form af “det hurtige barn”, men ikke nødvendigvis det barn som svarer korrekt.

Det er blot forsimplede eksempler. Der er meget mere at lære. Er du nysgerrig på mere viden, så er du velkommen til at læse på min hjemmeside, hvor indekserne også er gennemgået.

Www.deafranck.dk

Autisme/ADHD og WISC

Så er det weekend! Men I skal lige have et pip fra mig, før jeg slukker computeren helt. I har fået mulighed for at stille spørgsmål til WISC, og dem vil jeg besvare i de kommende opslag.

I dag vil jeg svare på, om man kan afvise ADHD og autisme ud fra WISC.

Det hurtige svar er “nej”, men I skal også have en begrundelse.

WISC er designet til at kortlægge forskellige kognitive evner hos børn, og er ikke designet til at diagnosticere ADHD eller autismespektrumforstyrrelse. Selvom WISC’en har vist sig at tegne nogle tendenser for disse grupper, er det langt fra nok til at kunne af- eller bekræfte en diagnose. WISC’en kan supplere med nyttig information, men kan i diagnostisk sammenhæng ikke stå alene.

ADHD og autisme kræver en mere omfattende udredning, som ofte omfatter kliniske interviews, observation og adfærdsvurderinger, ud over specifikke tests. Børn med med ADHD eller autismespektrumforstyrrelse kan variere meget i deres symptomer og adfærd, og en korrekt diagnose kræver en holistisk tilgang.

Jeg vil klart anbefale en WISC som led i denne udredning, da den giver vigtige indsigter i, hvordan man effektivt og meningsfuldt kan intervenere i barnets hverdag med henblik på at forøge trivsel, læring og udvikling.

Og nu…. god weekend!

www.deafranck.dk

Astra talentkonference 2023

I dag afholdes Astras årlige talentkonference, hvor passionerede lærere og ledere samles for at dykke ned i viden omkring talentudvikling. I år var jeg så heldig at være inviteret til at skyde konferencen i gang med et oplæg om talentfulde og højtbegavede børn og unge og deres styrker og udfordringer. Der var også fokus på overgange, strategisk arbejde og de dobbelt exceptionelle – og plads til nogle spørgsmål til sidst.
Jeg mødte velkendte ansigter og helt nye mennesker, som alle havde til fælles, at de bidrog til en rigtig rar og nysgerrig stemning på Mærsk McKinney Møller Videncenter i Sorø.
Er du nysgerrig på at vide mere om konferencen, så kan du se her:
Vil du også have mig på besøg, så kan du se mere her:
 

Bogen er kommet!

Sikke en skøn dag. Jeg har i dag modtaget mine første eksemplarer af min nye bog, “Højtbegavet – en guide til store børn og unge”. De er så friske, at blækket knapt er tørt.

Bogen, som kommer i handlen den 21. november, er skrevet med håbet om at give indsigt og støtte til store børn og unge, der er højtbegavede. Det er en bog, jeg håber, kan finde vej til mange hjem, så de skønne højtbegavede kan få mere indsigt i sig selv og lære deres ressourcer at kende.

Det er ingen hemmelighed, at jeg har skrevet den bog, jeg selv kunne have brugt i den alder, og derfor er der også lagt en særlig omsorg i linjerne. En omsorg, som jeg håber på, at I forældre vil hjælpe mig med at dele ud af til jeres børn gennem bogen.

Julen nærmer sig, og “Højtbegavet – en guide til store børn og unge” kunne være en tankevækkende gave, der bliver ved med at give godt tilbage. Det er nemlig ikke en læsebog. Det er en lærebog. Læseren lærer om sig selv, besvarer spørgsmål om sig selv, vurderer, tænker efter, markerer og sætter streger. Det er en bog til læring og fordybelse, og den rummer en del af de elementer, jeg integrerer i mine terapeutiske samtaler med højtbegavede børn og unge. Det lyder lækkert, ik? Det er det også!

Hvis du er interesseret i at forudbestille et eksemplar, kan det lade sig gøre her: https://dpf.dk/produkt/hoejtbegavet-en-guide-til-store-boern-og-unge/
Du kan endda nå at få rabatten på 20% med, hvis du skriver rabatkoden HØJT20 ind før d. 20/11-23.

Tak til alle jer, som beriger mig med jeres historier, og som gennem åbenheden hjælper mig med at hjælpe mange.

I Randers med Rikke

Her er jeg – og her er Rikke Christensen fra Clever Consulting. Vi ved rigtig meget om de højtbegavede børn, og når vi slår hovederne sammen, så ved vi endnu mere.

I går aftes havde vi fornøjelsen af at arbejde sammen med Hobrovejens Skole i Randers som led i et flerårigt forløb. De skuffer aldrig i deres iver og arbejdsindsats, så til trods for at vi var der om aftenen, så var hjernerne toptunede.

Aftenen gik med opsamling fra sidst, hvor emnerne var blandt andet:
– Eksekutive funktioner
– Dobbeltexceptionelle
– Læringsprofiler
– Asynkron udvikling

Dette blev toppet op med 1-2-3-differentiering, hvor alle lærere og pædagoger på alle årgange fik mulighed for at tage hul på den praktiske del af at planlægge et 1-2-3-forløb for eleverne.

Men, hvad sker der så, når det skal omsættes til praksis? Det finder vi ud af i januar, hvor vi har flere sammenhængende dage sammen med dem. Det er et helt enestående forløb, som er igangsat. Dét rykker!


Bogmesse

Der er noget helt særligt ved at holde det allerførste trykte eksemplar af den nye bog i hånden. I måneder har den kun været synlig på en skærm, men nu er den på tryk, og jeg fik mulighed for at mærke, se, føle og røre “Højtbegavet – En Guide til Store Børn og Unge” i dag på årets Bogmesse i Bella Centeret.

Samtidigt med at jeg kunne mærke en boblende glæde over at se bogen første gang, kunne jeg ikke lade være med at blive begejstret over at se flere kunder på Dansk Psykologisk Forlags stand kigge på både denne og Kort og Godt om Høj Begavelse. Ja, der blev faktisk købt flere eksemplarer, mens jeg selv besøgte standen. Det kildede altså lidt i maven.

Jeg er så glad for at kunne være med til at rykke området for høj begavelse i en frugtbar retning, hvor der er større forståelse gennem let tilgængelig viden. Jeg ser meget frem til, at min nye bog “Højtbegavet – En Guide til Store Børn og Unge” kommer ud i hænderne på de yngre generationer, så der også kan ske en bevægelse hos netop dem.

Det starter alt sammen med en nysgerrighed!

Jeg fik købt et stort læs bøger med hjem fra forskellige forlag, og fik nogle spændende snakke rundt omkring. Skøn messe for alle os, der er glade for bøger i alle former, farver og typer.

Min bog udkommer d. 21. november i år, men kan allerede nu forudbestilles, og hvis du skriver rabatkoden HØJT20 ind, så får du 20% rabat ved køb på dpf.dk. Koden er gyldig til og med 20/11-23: https://dpf.dk/produkt/hoejtbegavet-en-guide-til-store-boern-og-unge/?fbclid=IwAR2UuSxs1g9AM9dWXLU1SkD_3FNzm_uLpteinAq-P8LYQxtWBxkLucJupcI

Ny og vigtig bog!

Når man som barn eller ung finder ud af, at man er højtbegavet, så er det begyndelsen på en rejse. En rejse der fører én tættere på sig selv, men rejsen kan være fuld af udfordringer og til tider endda være ret hård.

Jeg er højtbegavet, men vidste det ikke som barn eller ung. Jeg har taget rejsen alene, men har som voksen og som psykolog holdt utroligt mange højtbegavede børn og unge i hånden på deres rejse for at hjælpe dem godt på vej.

Jeg vil gerne hjælpe dem alle sammen, og for at kunne det, har jeg skrevet en bog, som er en form for rejseguide til store børn og unge. Den udkommer 21. november i år. Den kan allerede nu forudbestilles, og hvis du skriver rabatkoden HØJT20 ind, så får du 20% rabat ved køb på dpf.dk. Koden er gyldig til og med 20/11-23: https://dpf.dk/produkt/hoejtbegavet-en-guide-til-store-boern-og-unge/

Det er ikke bare en god nyhed – det er også en god julegave.

Skal jeg også have lov til at hjælpe dit barn godt på vej?

Høj IQ og ADHD

Er det høj begavelse, eller er det ADHD? Eller er det måske begge dele (også kaldet dobbelt exceptionelle)?

I 2008 publicerede Antshel og kolleger studiet “Temporal Stability of ADHD in the High-IQ Population: Results From the MGH Longitudinal Family Studies of ADHD”, som så nærmere på ADHD hos højtbegavede for at blive klogere på de højtbegavede med og uden ADHD ud fra en forståelse af, at det gennem tiden har været at skelne mellem ADHD og kedsomhed som følge af understimulerende læringsmiljøer.

Over en periode på 4,5 år blev to grupper af højtbegavede unge (med en total IQ på mindst 120 i en WISC – gennemsnittet var 125,7-127,1 afhængig af gruppe). Den ene gruppe havde ADHD, den anden gruppe havde ikke. Studiet afdækkede, at der var:

1. markante forskelle i oplevelsen af stemningslidelser, angst og adfærdsforstyrrelser mellem grupperne, hvor der sås størst udfordringer hos dem med høj IQ og ADHD.
2. væsentlig funktionshæmning som viste sig i form af udfordringer på sociale, akademiske og familiemæssige områder, hvor der sås størst udfordringer hos dem med høj IQ og ADHD.
3. stabilitet i ADHD-diagnosen over tid, og at den ikke bare lige forsvinder igen.
4. stabilitet i IQ’en uanset om der var tale om høj begavelse med eller uden ADHD, så den dobbelt exceptionelle mister altså ikke IQ over tid.

Hvad skal vi bruge det til? Vi skal bruge det til at forstå, at børn og unge med høj IQ og ADHD har en højere forekomst af visse psykiske lidelser og har større funktionsnedsættelser i forskellige områder af livet sammenlignet med børn og unge med høj IQ uden ADHD. Desuden understøtter resultaterne brugen af ADHD-diagnosen hos børn og unge med høj IQ, da diagnosen ser ud til at have prædiktiv validitet, hvilket betyder, at den kan bruges til at forudsige fremtidige problemer og dermed give os større forståelse for støttebehovet i denne gruppe.

Vil du læse hele studiet selv, så er referencen her: Antshel, K. M., Faraone, S. V., Maglione, K., Doyle, A., Fried, R., Seidman, L., & Biederman, J. (2008). Temporal Stability of ADHD in the High-IQ Population: Results From the MGH Longitudinal Family Studies of ADHD. Journal of the American Academy of Child Adolescent Psychiatry, 47(7), 817–825. https://doi.org/10.1097/CHI.0B013E318172EECF