– Hvad er egentlig forskellen på autisme, ADHD og høj begavelse? Det kan jo godt ligne hinanden.
– Og hvad stiller vi så op med de elever, vi har screenet os frem til?
– Skal de helst gå på skoler for højtbegavede?

Det var nogle af de spørgsmål, jeg besvarede i eftermiddag og aften på Valby Skole, der har sloganet: Det er sejt at lære – det er godt at være.

Valby Skoles værdigrundlag passer allerede rigtig godt til høj begavelse (https://valbyskole.aula.dk/om-skolen/vaerdigrundlag), og med de tiltag og inkluderende fællesskaber, vi drøftede i dagens oplæg, kan man komme rigtig langt, samtidig med at skolens værdisæt tilgodeses.

Oplægget handlede om:
✔️ Hvad høj begavelse er – og hvad det ikke er
✔️ Hvordan vi identificerer højtbegavede børn
✔️ Eksekutive funktioner og deres betydning
✔️ Asynkron udvikling – når kognition og følelser udvikler sig i forskelligt tempo
✔️ Fællesskabernes betydning for trivsel
✔️ Differentieret undervisning for at sikre udfordring på rette niveau
✔️ Samspillet mellem diagnoser og høj begavelse
✔️ Skole/hjem-samarbejdet for at skabe de bedste rammer for børnene

Det var en fornøjelse at høre kommentarer som:
🗣️ “Ja, jeg tænker også på dén elev!”
💭 “Nååå ja, det kunne jo godt være det!”
🤔 “Måske er der også en høj begavelse oveni!”

Jeg tror på, at snakken i personalerummet bliver spændende i den kommende tid med endnu flere af disse AHA-samtaler.