Sidste gang

I dag markerer sidste dag på mit forløb med Rosenvængets Skole, en specialskole i København, hvor jeg siden november 2024 har haft fornøjelsen af at samarbejde med det pædagogiske personale. Formålet har været at klæde skolen bedre på til at forstå og arbejde med høj begavelse – særligt når den optræder sammen med udfordringer i form autisme eller ADHD, som ikke kan tilgodeses inden for de almene rammer – altså den gruppe som dækkes af begrebet “twice exceptional” eller 2E.

Forløbet har været omfattende:
– Et fagligt oplæg om høj begavelse og 2E-problematikker, målrettet det særlige videnspersonale og PPR.
– Et foredrag for alt pædagogisk personale på tværs af hele skolen.
– Konkrete supervisionsforløb til personalet med udgangspunkt i elever fra samtlige klasser.
– Opsamlingsoplæg for indskoling.
– Opsamlingsoplæg for mellemtrin.
– Opsamlingsoplæg for udskoling.
Sideløbende har der været dialog med ledelsen, som har vist et tydeligt ønske om at integrere denne viden som en del af skolens pædagogiske og didaktiske hverdag.

Det er ikke en lille indsats, og det er værd at fremhæve. Rosenvængets Skole har med dette forløb sendt et stærkt signal om, at de tager arbejdet med højtbegavede elever alvorligt – også når kompleksiteten er høj, og der ikke findes nemme løsninger. Der er tale om en klar og ambitiøs prioritering, som jeg er utroligt glad for at have bidraget til.

Det har været både meningsfuldt og inspirerende at bidrage til denne proces. Jeg håber, at det arbejde vi har lagt sammen, vil sætte varige spor hos et personale, der med dette som yderligere udvikling af deres bundsolide faglighed kan rykke skolen til helt nye niveauer.

En absolut fornøjelse fra min side!