Samtaleterapi med højt begavet barn

Mine terapeutiske forløb spænder bredt. Når jeg har terapeutiske samtaler med et højt begavet barn, er jeg opmærksom på, at det skal ske på en anderledes måde. I 2018 skrev Peterson, J. S. en artikel “Counseling gifted children and teens”, som fint opsummerer de særlige områder, man skal være opmærksom på som terapeut. Disse inkluderer de øgede sensitivitet for indtryk og stimuli – ikke på grund af en særlig sensitivitet, men må grund af en stærk forarbejdningshastighed. Herudover en øget ængstelighed og intensitet, samt den nok vanskeligste balance mellem den asynkrone udvikling i følelser og intellekt.

Jeg gør meget ud af at skabe et intellektuelt og trygt rum, hvor vi sammen kan se på følelserne og arbejde med dem på et alderssvarende og respektfuldt niveau. Alle klienter er unikke. Hver og én! “At turde er at miste fodfæste for en tid – ikke at turde er at miste sig selv”, skriver Kierkegaard. I terapi mister man fodfæste i tryghed med en anden med henblik på at finde sig selv. Det er smukt!