Svar på spørgsmål om forskelle

I har fået mulighed for at stille spørgsmål til WISC, og dem vil jeg besvare i de kommende opslag. I dag kommer endnu et svar.

I dag vil jeg svare på, om man kan score højt på kun et enkelt punkt i en WISC, og hvilken betydning det kan have for barnet.

Man kan godt score højt i ét indeks i en WISC, og generelt kan man sige, at jo større forskelle der er på de forskellige indekser, jo mere kringlet bliver det at forstå og møde barnet i hverdagen.

Når man laver en WISC-testning, så kommer der ikke bare en IQ ud. Der kommer en lang række indekser, som hver består af mindst 2 delprøver. Der kan også være forskel i de delprøver, der bruges til at udregne et indeks med. Når man kigger på totaltallet (som i en WISC forkortes “HIK”), så er det vigtigt samtidigt at have øje for de udsving, der kan være mellem indekserne, der ligger under totaltallet, og mellem delprøverne der udgør hvert indeks.

WISC-V er den nyeste version af WISC-testen, og den er baseret på en masse herlig statistik. Når man har fået foretaget en WISC på sit barn, vil jeg altid anbefale, at man spørger nysgerrigt ind til udsvingene, for disse viser rigtig meget omkring, hvordan barnet tilgår læring, viden og forstår.

Man kan godt ligge meget højt i f.eks. Verbal Forståelse og gennemsnitligt i de øvrige indekser. Det kommer til udtryk som det der mest af alt ligner “et klogt barn”.

Man kan godt ligge meget højt i Ræsonnering og gennemsnitligt i de øvrige indekser. Det kan komme til udtryk som “den innovative problemknuser”.

Man kan godt ligge meget højt i Forarbejdningshastighed og gennemsnitligt i de øvrige indekser. Det kan komme til udtryk i form af “det hurtige barn”, men ikke nødvendigvis det barn som svarer korrekt.

Det er blot forsimplede eksempler. Der er meget mere at lære. Er du nysgerrig på mere viden, så er du velkommen til at læse på min hjemmeside, hvor indekserne også er gennemgået.

Www.deafranck.dk